Weekend - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Arnoud - WaarBenJij.nu Weekend - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Arnoud - WaarBenJij.nu

Weekend

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

20 Augustus 2012 | Australië, Adelaide

Vrijdag was er een verjaardagsfeest met ca. 13-jarigen in de McInterwebs. Dus ik maak een grapje tegen 1 van die gasten, staat binnen 5 seconden de hele tent om me heen. Waar ik vandaan kom (ze gokten op: EUROPE! Ierland, Rusland, Zweden, Duitsland) en hoe ik heet en hoe je dat uitspreekt. Maar ze wisten niet welke small country next to Germany ligt, want we learn about the weather and stuff bij geography. Ouders ook nog helemaal verontschuldigen. No worries mate! Nu heb ik trouwens mobiel internet van amaysim, een provider die zo nieuw is dat ze er bij de kiosk over na moesten denken. Wel vet goedkoop en het werkt dus ook thuis. Via tablet, want mn laptop is nog zo ingesteld dat ie 10 MB binnen een minuut verzuipt en ik heb maar 1000 per maand.

Zaterdagavond de stad verkend met een groepje nieuwe internationals in het huis hier, de meeste uit Europa (UK/Ierland/Duitsland) die zelf op zoek zijn naar een eigen huis. De groep is al zo groot dat dat heel moeilijk gaat, dus ik heb m'n mailadres achtergelaten voor als ze besluiten in twee�n te splitsen en nog mensen zoeken. Volgens mailtjes van de "lokale" vertegenwoordiging van stage organisatie IAESTE (een kerel uit Adelaide die nu zelf in Europa zit) zijn er nog 5 andere internationals die bij hetzelfde instituut als ik stage lopen, maar de Facebook groep bestaat nog niet dus dat schiet niet op. In ieder geval doen de studenten hier ook aan pub crawls (kroegentochten), maar om korting te krijgen dragen ze dan een superlelijk t-shirt. Verder zijn er heel gevarieerde tenten, hoewel het centrum niet supergroot is. Prima! Het bier is niets bijzonders, wijn is wel interessant. Australi�rs herken je meteen aan de manier waarop ze lopen; ze proberen hun 2 meter lange lichaam (dat is hier gewoon) zo recht mogelijk omhoog te houden en er tegelijkertijd relaxed uit te blijven zien. De weg vinden is een piece of cake met GPS en kaarten op m'n telefoon en de batterij van dat ding gaat ook een hele dag mee. Wat trouwens ontzettend lastig is, is de grootte van het muntgeld hier. Het 50ct stuk is groter dan onze 2 euro (volgens mij zelfs groter dan een oude rijksdaalder) en daar heb je er al gauw een aantal van want zoveel kun je er niet voor krijgen. Raar maar zwaar. De $1 is kleiner, en $2 al helemaal. Volgens mij willen ze gewoon dat je al je kleingeld fooi geeft om er vanaf te zijn...

Zondag uitgeslapen. Het is nu maandag 23u en ik ben best moe, de jetlag is er wel zo´n beetje uit na dit weekend.

Op mijn verdieping zitten behalve tig Aziaten een paar grappige Irani�rs die overtuigd zijn dat hun land binnen 6 maanden in oorlog komt (maar volgens mij zeggen ze dat al 4 jaar) en beweren dat ze mensen kennen die de kern bommen daar hebben gezien. Zelf zijn ze ultraprogressief en willen ze een Australisch paspoort omdat het sociale stelsel hier zo goed geregeld is; de overheid krijgt veel geld binnen uit de mijnbouw, vandaar dat de verzorgingsstaat blijft draaien en iedereen zo relaxed kan doen. Maar voor naturalisatie moet je een baan hebben en bij elke sollicatie moet je heel veel formulieren invullen en je CV in een telkens anders voorgeschreven format omschrijven. Daar worden ze helemaal gek van, dus elke avond zitten ze kaneelthee te drinken om bij te komen en te klagen. Het meisje (ingenieur van eind 20) hoeft pas binnen een half jaar een baan te hebben en is vooral bezig met uitgaan, de kerel (natuurkundige 30+) heeft meer haast en laat het meisje graag 800 jaar oude Perzische gedichten voorlezen om tot rust te komen. Hilarisch figuur dus. Vroeger ging hij met een andere Irani�r naar pokertoernooien waar ze naar eigen zeggen eerst uitgelachen werden en toen iedereen versloegen. Anyway, ze koken erg lekker. Vandaag heb ik een koekenpan gekocht (28cm, $10 in de aanbieding) en appelpannenkoeken gemaakt. Bloem kost $2!! Maar morgen een gratis BBQ op de uni. Beter is het weer dit keer om over naar huis te schrijven!

  • 20 Augustus 2012 - 19:41

    Ina:

    hoi Arnoud,

    Begrijp ik het goed, dat er in jouw hostel een keuken is waar je dus ook zelf kunt koken?
    Heel handig!
    Het is leuk dat je al zo snel een groep leuke mensen gevonden hebt waar je nu mee om gaat.
    Iedereen zit ws in 'hetzelfde schuitje'....ver van huis in Adelaïde....
    Misschien lukt het inderdaad om met een paar mensen een huis/flat te gaan huren!

    Nog 1 weekje vakantie voor jou, en dan word je verwacht op het lab.
    Weet je al, of je je bezig gaat houden met nano-deeltjes die twee verschillende vloeistoffen nog beter van elkaar gescheiden kunnen houden of wordt het toch nog iets heel anders??

    Gelukkig kun je nu ook in je hostel op internet (dan ben je niet meer verplicht om naar de McD te gaan....).
    Binnenkort gaan we wel eens skypen.

    Op het moment dat ik dit schrijf lig jij hoogstwaarschijnlijk al te slapen!

    Groetjes en veel liefs,
    Ina

  • 23 Augustus 2012 - 14:41

    Arnoud :

    Ja er zijn zelfs 2 keukens, maar heel handig zijn ze niet. Je kunt nergens in de buurt je eigen spullen opslaan dus die moeten helemaal van m'n kamer komen. Het werkt in ieder geval, en over 2 weken heb ik een eigen keuken incl. pannen!

  • 23 Augustus 2012 - 14:42

    Arnoud :

    Die andere internationals zie ik waarschijnlijk nooit meer trouwens, want dat is een komen-en-gaan gebeuren. Het onderzoek heb ik nog niet besproken, komt misschien morgen, anders volgende week. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

7 maanden Adelaide

Op afstudeerstage met halverwege de Australische zomervakantie!

Recente Reisverslagen:

23 December 2012

Kerst roadtrip

02 November 2012

Warme weken

14 September 2012

Keep moving

23 Augustus 2012

House upgrade!

20 Augustus 2012

Weekend
Arnoud

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 5042

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2012 - 17 Maart 2013

7 maanden Adelaide

Landen bezocht: