Keep moving - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Arnoud - WaarBenJij.nu Keep moving - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Arnoud - WaarBenJij.nu

Keep moving

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

14 September 2012 | Australië, Adelaide

Hi all! Dit weekend heb ik eens niets gepland (behalve verhuizen dan, small job) en dus is er eindelijk weer tijd voor een update. Het is een echte vrijdagmiddag: zojuist heb ik mijn eerste research resultaten rondgemaild en ben ik all done for the week. Nu zijn het nog gewoon 2 pagina's aan assorted microscoopfoto's aangezien we in de verkenningsfase zitten, maar zodra het serieus wordt ben ik bang dat die plaatjes geanalyseerd moeten worden. Dat is een saaie rotklus, maar hopelijk is het met de computer te automatiseren, net als bij mijn vorige project in Utrecht. Daar was ik stiekem best lui geworden omdat het opnemen en verwerken van data uiteindelijk allemaal automatisch kon... eindelijk het ultieme studentenleven! Wat nou werken? Free results! Maar voor dat ultieme studentenleven had ik natuurlijk ook gewoon geschiedenis kunnen gaan studeren.

Dat betastudenten over het algemeen best hard werken blijkt ook wel uit de andere visiting students aan het instituut, "the Wark" (leuke naam, klinkt als een chocobo). Sommige komen al voor 9 en heel vaak gaan ze pas na 18 uur weg, terwijl de officiële uren 9-17 zijn. Dat deed ik in mijn eerste stagejaar in Utrecht ook (te) vaak, maar hier krijgt één van voorgenoemde harde werkers geen eens studiepunten voor de stage maar doet het "gewoon voor de lol" - en hoewel het salaris met de huidige wisselkoers enorm lijkt, houd je er na uitgaven hier niet veel van over. (Maar die rij nullen staat wel leuk op m'n bankrekening na het salaris voor 3 weekjes werk c.q. formulieren invullen! :D) Een andere student heeft zijn stage al afgemaakt maar verlengde het contract met 6 maanden na goede resultaten. En ik? Ik houd het tegenwoordig met plezier op 9-17. Mijn begeleider heeft er zelfs geen problemen mee als het af en toe 10-17 wordt, zolang er maar resultaten zijn.

Het is een raar idee en best wel triest ook, maar ik heb hier niet veel te bewijzen: als je uit West-Europa of Noord-Amerika komt kun je hier vrijwel moeiteloos een PhD plaats krijgen. (Nouja moeiteloos, iets met visum enzo.) De directeur (import uit Noorwegen) vraagt elke keer weer naar je PhD plannen als je met hem praat - zelfs al kent 'ie je amper. Soms is hij ook wat directer: zitten we om 14:00 met de studenten te klaverjassen, zeg ik "this is to improve our critical thinking skills", hij: "very good answer, you should apply for a PhD here" - ...tja! Maar waarom zijn ze zo wanhopig: vanwege het socioeconomische stelsel is het voor Australische studenten niet aantrekkelijk om te promoveren, dus niemand doet dat. Je kunt meer verdienen als je gewoon met je bachelor of master aan de slag gaat. Gisteravond was er zelfs een complete BBQ incl. DJ en lichtshows, ik dacht dat het een rave was maar het was dus om Australische scholieren te werven voor de uni. Uiteindelijk komt misschien 1 op de 20 promovendi in the Wark uit Australië. De import markt trekt vooral Aziaten aan die niet altijd even goed zijn, en die werken zich geheel in Aziatische stijl hier uit de naad om zich te bewijzen. Het trieste is dan dat een papiertje van een top 100 universiteit uit de EU/US meer waard lijkt te zijn. Helaas voor de directeur ben ik niet van plan om hier voor 4 jaar te tekenen, voornamelijk vanwege de ontzettend irritante bureaucratie. Voor een potje keukenzout (NaCl) moet je nog een heel A4'tje volpennen, voor een potje FeCl3 zijn dat er vier! Als je echt werk wil verzetten is dat super irritant en het onderzoek gaat daardoor behoorlijk wat trager, maar voor een korte stage+vakantie is dat tempo eigenlijk best ideaal. Nu snap ik hoe Australiërs die strenge regels en die relaxte houding combineren!

Zoals je al begreep zitten er dus veel Aziatische studenten hier, maar mijn "directe collega's" zijn Duits (2 meisjes), Frans (1 meisje), Schots (1 jongen) en dan is er nog 1 jongen uit Sri Lanka en 1 meisje uit India. De Europa crew doet het over het algemeen net als ik lekker rustig aan. Ze wonen allemaal in Mawson Lakes, op loopafstand van de uni. Er is veel nieuwbouw in de wijk die niet zo goed aanslaat, dus wonen veel van die studenten in mooie, nieuwe huizen waar je een middenstandsgezin in zou verwachten. Ze delen het met 2 of 3 andere studenten voor een totale huur van ~150/week pp, net als mijn huur. Die huizen zijn ruim en inclusief big ass televisie - perfect voor films dus! Maar de anderen zijn wel jaloers op mijn mini huisje met eigen badkamer, eigen keuken, barbeque en strand :) Gisteravond hadden we een filmavondje in zo'n shiny Mawson Lakes huis, vorig weekend had ik een BBQ georganiseerd voor m'n verjaardag, en het weekend daarvoor zijn we naar een chocoladefabriek en de botanische tuinen geweest. Leuk! Meer plannen worden gesmeed, maar dit weekend dus even niet. Dat is ook wel relaxed want anders houd je wel erg weinig rust over.

Hoe is het dagelijks leven in Adelaide? Ik zit nog te wachten op de door sommigen voorspelde cultuurschok, maar volgens mij moet ik daarvoor toch echt naar Azië. (En waarom eigenlijk ook niet nu we toch in de buurt zijn...) So far zijn het vooral subtiele verschillen. Plekken open space die niet netjes onderhouden zijn zoals elke vierkante cm in Nederland. Bossen waar de bomen niet netjes op een rijtje staan. Free refills bij de Subway. Chinees die niet Indonesisch smaakt (maar wat dan wel?). Buschauffeurs die rijden als gangsters op de vlucht voor de politie. Vooral bij rotondes moet je je écht vasthouden om niet door de racebak van mr. bus driver te vliegen. Buschauffeurs die midden op een rotonde stoppen om de passagiers te vragen waar ze heen moeten. Lunches waar niemand brood eet maar gekookt eten. Daar heb ik deze week ook maar aan meegedaan: nu ik ketjap manis (geïmporteerd uit Rotterdam) heb gevonden wordt de wokpan benut. Koelkasten die veel kouder zijn (of lijken?) Bizarre politieke correctheid ("spokespersons", "Dutchwomen"). Vet goede gratis elektrische BBQ's op kosten van de stad in het park. Stopcontacten met een aan/uit schakelaar. Een gratis internationaal tv-station op de kabel met Nederlands nieuws zodat ik op de hoogte ben van de verkiezingen. Duur en sloom internet ($60 per maand voor de goedkoopste simpele ADSL, excl. 100 euro aansluitkosten, excl. modem!) Ik weet nog niet of ik dat ga doen. Misschien een tweedehands modem regelen via marktplaats.au?

Morgen dus verhuizen! Sturen jullie wat goed weer deze kant op? Ik kan niet garanderen dat het terug komt... Maar bij goed weer wel foto's van mijn strand! Voor nu, wat random andere foto's van de afgelopen weken.

Groetjes,

Arnoud

P.S. Bedankt voor de kaartjes pap! Echte verjaardagspost is nog steeds cool!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

7 maanden Adelaide

Op afstudeerstage met halverwege de Australische zomervakantie!

Recente Reisverslagen:

23 December 2012

Kerst roadtrip

02 November 2012

Warme weken

14 September 2012

Keep moving

23 Augustus 2012

House upgrade!

20 Augustus 2012

Weekend
Arnoud

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 5043

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2012 - 17 Maart 2013

7 maanden Adelaide

Landen bezocht: